Samarbejdende grupper
Når samarbejdet fungerer tænker vi ikke over, at det ikke kan tages for givet eller om det måske faktisk kunne fungere endnu bedre. De fleste af os har aldrig lært samarbejde som en faglig færdighed.
Dynamikker i teams og
samarbejdsudfordringer
Når et team arbejder tæt sammen over tid, er det naturligt, at der opstår forskellige relationer, uformelle hierarkier og kommunikationsmønstre.
De dynamikker, der opstår i samarbejdet, kan enten styrke eller skabe udfordringer. Det kan f.eks. være, hvis et teammedlem er mere dominerende i diskussioner end de øvrige medlemmer, hvilket kan få andre til at trække sig. Eller hvis der i teamet en uskreven regel om, at konflikter undgås for at opretholde harmoni, hvilket kan føre til undertrykte frustrationer og misforståelser.
At forstå og håndtere samarbejdsdynamikker er nøglen til at skabe et team, der kan forblive reelt samarbejdende selv når der opstår svære uenigheder. Når vi får erfaringer med at kunne lykkes sammen i noget på trods af vanskeligheder og med vores forskelligheder – så styrkes vores tryghed, tillid og samarbejdet.
Arbejder I blot sammen
eller samarbejder I?
Der er en væsentlig forskel mellem at arbejde sammen og at være reelt samarbejde.
Når et team arbejder sammen, deles opgaverne, men der er ofte ikke dyb interaktion eller fælles ansvar for processen. Hver person løser sin del uden nødvendigvis at trække på hinandens styrker eller have blik for helheden og hvad gruppen har brug for.
Ofte sker der det, at nogle i gruppen begynder at tage alt for stort ansvar og med tiden bliver frustrerede, mens andre trækker sig fordi tonen bliver for hård. I praksis får dette ofte lov at køre for længe og man vil opleve at samtalerne om kvaliteten af samarbejdet er præget af ’skjulte’ hentydninger, bebrejdelser og en positionering.
Og konsekvenser som medarbejderflugt, sygemeldinger og dårligt arbejdsmiljø kender de fleste.
Hvad er en
samarbejdende gruppe?
En samarbejdende gruppe går ud over blot at arbejde sammen om at løse opgaver.
Når et team formår at være samarbejdende, er der en fælles forpligtelse på både proces og resultat samt forståelse af balancen mellem individuelle behov og hvad der er godt for gruppen.
Idéer deles, udvikles og de udfordres, man opmuntrer hinanden, giver plads til mod og hjælper hinanden, hvis man siger ét, men gør noget andet end aftalt. Her griber man konflikter i opløbet og erkender uhensigtsmæssige roller og rollelåse.
Forskellen mellem at arbejde sammen og være en samarbejdende gruppe ligger altså i engagementet og ansvaret. Ansvaret for sig selv, hinanden og opgaven. Man arbejder som en enhed, hvor man praktiserer en gensidigt forbundethed.
Meget af dette er på papiret en selvfølgelig, grænsende til det banale. Men i praksis - vi er jo mennesker…
Udbyttet ved
samarbejdsudvkling
Forbedret kommunikation og øget innovation: Når teammedlemmer gør sig umage med at forstår sammenhængen mellem egne og hinandens præferencer for samarbejde og læring, bliver kommunikationen mere åben, modig og tydelig. Færre misforståelser bidrager til bedre samarbejde - så vi i højere grad kan fokusere på opgaven og det resultat vi skal skabe sammen.
Bedre problemløsning og færre og mindre alvorlige konflikter - bedre arbejdsmiljø: Ved at blive klogere på sig selv og andre i konflikter bliver teamet bedre til at identificere og håndtere konflikter, før de eskalerer til uproduktive gruppe-dynamikker. Konflikterne kan dermed forandres tidligere, hvilket bidrager positivt til det fælles arbejdsmiljø
.Styrket tillid - mere væredygtigt samarbejde: Et solidt fundament af tillid gør, at teammedlemmer føler sig trygge ved at dele idéer, tage risici, være modige og støtte hinanden. Når man ikke behøver at vogte på hinanden, fremmes engagement, ansvarstagen og produktivt samarbejde. Forskning peger på, at de teams der er bedst til samarbejde – også er de teams, der prioriterer at forholde sig til deres samarbejde.
Stærkere resultater: Når teammedlemmer arbejder i harmoni og drager fordel af hinandens styrker, fører det til mere effektive arbejdsgange og bedre resultater – både på individ- og gruppeniveau.
HØR FRA ANDRE
“Jeg oplever Allan som meget kompetent til de opgaver og processer som han har været involveret i. Allan har en rigtig god forståelse for menneskers forskellighed, og de udfordringer og muligheder der giver, og har samtidig gode værktøjer til at arbejde med teamudvikling der virker. Allan har et positivt menneskesyn og er god til at skabe en tillidsfuld relation til de mennesker han arbejder med. Han har fokus på den gode proces, og samtidig at processerne skal føre til nogle gode konkrete resultater for virksomheden.
Allan kommer ikke med en ”standard vare”, men udvikler sammen med virksomheden den helt rigtige proces, der kan føre til de ønskede resultater. Han har en etik omkring sit arbejde og sit menneskesyn, som gør, at han helt sikkert ikke siger ja til alle opgaver, hvis han ikke selv kan stå 100 % inde for forløbet.”
Peter, Afdelingsleder i statslig styrelse
Sådan kan et samarbejde se ud:
Samtale
Vi starter med en samtale, hvor du fortæller om dine observationer, overvejelser og ambitioner – og vi tænker uforpligtende højt sammen om udgangspunktet for vores samarbejde. Det danner nemlig det bedste afsæt for hvordan vi involverer teamet på en måde, så de oplever medbestemmelse og dermed ansvar.
Hvad enten det er en enkelt kursusdag eller længere et forløb der er behov for, så har jeg solid erfaring med at udvikle gruppers samarbejde, så man kan navigere gennem de udfordringer, der opstår, når grupper arbejder tæt sammen.
Analyse
Herefter observerer og analyserer vi de eksisterende dynamikker i gruppen for at identificere styrker, udfordringer og eventuelle kommunikations- eller samarbejdshindringer. Analysen hjælper med at få et klart billede af, hvor teamet står, så vi starter det rigtige sted
Forståelse
Nu arbejder Teamet sammen om at forstå, hvordan de enkelte medlemmers personlige præferencer ift. læring, håndtering af konflikter og kommunikation. Dette fremmer åbenhed, tillid og forståelse for hinandens forskelligheder og bidrager til en fælles forståelse.
Udvikling
Til sidste introducerer vi konkrete værktøjer og metoder til at styrke samarbejdet, håndtere konflikter konstruktivt og forbedre kommunikationen. Dette sikrer, at teamets samarbejde bliver stærkere og gerne sjovere – og selvfølgelig mere effektivt forankret
Det hele hænger sammen
Samarbejde, ledelse og konflikter hænger tæt sammen og påvirker hinanden i enhver organisation. Stærke samarbejdende grupper kræver tydelig ledelse, der skaber rammerne for tillid og åben kommunikation. Samtidig er konflikter ofte en naturlig del af samarbejdet og kan blive en styrke, hvis de håndteres konstruktivt. Gennem sparring kan du skabe en balanceret tilgang, der styrker samarbejdet, skaber klar ledelse og omdanner konflikter til udviklingsmuligheder.
Lad os begynde med en
uforpligtende samtale
Bliv klogere på hvad en samarbejdende gruppe er.
Ring uforpligtende og lad os tale om, hvordan I oplever jeres samarbejde og hvordan det kan videreudvikles. Som med de fleste relationer i livet kræver samarbejdet en kontinuerlig pleje og det er altid lettest at gøre det i ’fredstid’.
Første skridt er altid en samtale. Udgangspunktet er nemlig den situation, I står i med jeres team.
Kontakt mig for en reelt uforpligtende samtale i dag.