
Samarbejdende
grupper
Når samarbejdet fungerer, tænker vi ofte ikke over, at det faktisk er en færdighed, der ikke må tages for givet – eller at det måske kunne fungere endnu bedre. De fleste af os har aldrig formelt lært samarbejde som en faglig kompetence.
Dynamikker i teams og
samarbejdsudfordringer
“Samarbejde er sjældent en glat og problemfri proces. I enhver gruppe er der altid dynamikker, både synlige og usynlige, som påvirker, hvordan vi arbejder sammen”
Når et team arbejder tæt sammen over tid, er det naturligt, at der opstår forskellige relationer, uformelle hierarkier og uvaner i kommunikationsmønstre.
De dynamikker, der opstår i samarbejdet, kan enten styrke eller skabe udfordringer. For eksempel kan det ske, at ét teammedlem dominerer diskussionerne, hvilket får de øvrige til at trække sig. En anden udfordring kan være, hvis der i teamet eksisterer en uskreven regel om at undgå konflikter for at bevare harmonien. De kan føre til undertrykte frustrationer og misforståelser.
At forstå og håndtere samarbejdsdynamikker er nøglen til at skabe et team, der kan forblive reelt samarbejdende selv når der opstår svære uenigheder. Når vi får erfaringer med at kunne lykkes sammen i noget på trods af vanskeligheder og med vores forskelligheder – så styrkes vores tryghed, tillid og samarbejdet.
Arbejder I blot sammen
eller samarbejder I?
Der er en væsentlig forskel mellem at arbejde sammen og at være reelt samarbejde.
Når et team arbejder sammen, deles opgaverne, men der er ofte ikke dyb interaktion eller fælles ansvar for processen. Hver person løser sin del uden nødvendigvis at trække på hinandens styrker eller have blik for helheden og hvad gruppen har brug for.
Ofte sker der det, at nogle i gruppen begynder at kompensere og tage alt for stort ansvar og med tiden bliver frustrerede, mens andre tilsvarende trækker sig fordi tonen bliver for hård. Det kan komme til udtryk ved at man oplever at samtalerne om opgaven og kvaliteten af samarbejdet er præget af ’skjulte’ hentydninger, bebrejdelser og en positionering.
Og konsekvenser heraf; dårligt arbejdsmiljø, sygemeldinger og opsigelser kender de fleste.
Hvad er en
samarbejdende gruppe?
“Konflikter i samarbejde er et arbejdslivsvilkår. De er samarbejdets prøvesten og der, hvor teamet finder ud af, om man blot arbejder sammen eller formår at agere samarbejdende”
En samarbejdende gruppe går ud over blot at arbejde sammen om at løse opgaver.
Når et team formår at være samarbejdende, er der en gensidig forpligtelse på både proces og resultat samt forståelse af balancen mellem individuelle behov og hvad der er godt for gruppen.
Idéer deles, udvikles og de udfordres, man opmuntrer hinanden, giver plads til mod og hjælper hinanden, hvis man siger ét, men gør noget andet end aftalt. Her griber man konflikter i opløbet og hjælper hinanden ud af uhensigtsmæssige, stereotype roller.
Forskellen mellem at arbejde sammen og være en samarbejdende gruppe ligger altså i engagementet og ansvaret. Ansvaret for sig selv, hinanden og opgaven. Man arbejder som en enhed, hvor man praktiserer en gensidigt forbundethed.
På papiret er meget af dette en selvfølgelig, grænsende til det banale. Men i praksis - vi er jo mennesker…!
Udbyttet ved
samarbejdsudvkling
Bedre opgaveløsning: Samarbejde er fundamentet for resultater, særligt når det handler om ’det lange seje træk’ sammen. Når teammedlemmer drager fordel af hinandens styrker, fører det til bedre arbejdsgange og resultater – både på individ- og gruppeniveau.
Forbedret kommunikation: Når teammedlemmer gør sig umage med at forstår sammenhængen mellem egne og hinandens præferencer for samarbejde og læring kan kommunikationen blive mere åben, modig og tydelig. Erkendte misforståelser og reparation af relationer bidrager til bedre samarbejde - så vi i højere grad kan fokusere på opgaven og det resultat vi skal skabe sammen.
Bedre arbejdsmiljø og færre alvorlige konflikter: Ved at blive klogere på sig selv og andre i konflikter bliver teamet bedre til at identificere og håndtere konflikter, før de eskalerer til uproduktive gruppe-dynamikker. Konflikterne kan dermed forandres tidligere, hvilket bidrager positivt til det fælles arbejdsmiljø
Styrket tillid og mere væredygtigt samarbejde: Et fundament af tillid gør, at teammedlemmer føler sig trygge ved at dele idéer, tage risici, være modige og støtte hinanden. Når man ikke behøver at vogte på hinanden, eller positionere sig uhensigtsmæssigt fremmes engagement og ansvarstagen.
Forskning peger på, at de teams der er bedst til samarbejde – også er de teams, der kontinuerligt prioriterer at forholde sig, evaluere og udvikle deres samarbejde.
HØR FRA ANDRE
“Jeg oplever Allan som meget kompetent til de opgaver og processer som han har været involveret i. Allan har en rigtig god forståelse for menneskers forskellighed, og de udfordringer og muligheder der giver, og har samtidig gode værktøjer til at arbejde med teamudvikling der virker. Allan har et positivt menneskesyn og er god til at skabe en tillidsfuld relation til de mennesker han arbejder med. Han har fokus på den gode proces, og samtidig at processerne skal føre til nogle gode konkrete resultater for virksomheden.
Allan kommer ikke med en ”standard vare”, men udvikler sammen med virksomheden den helt rigtige proces, der kan føre til de ønskede resultater. Han har en etik omkring sit arbejde og sit menneskesyn, som gør, at han helt sikkert ikke siger ja til alle opgaver, hvis han ikke selv kan stå 100 % inde for forløbet.”
Peter, Afdelingsleder i statslig styrelse
Sådan kan et samarbejde se ud:
Samtale
Vi starter med en samtale, hvor du fortæller om dine observationer, overvejelser og ambitioner – og vi tænker uforpligtende højt sammen om udgangspunkt og mål for opgaven. Vi involverer teamet på en måde, så de oplever medbestemmelse og dermed ansvar.
Hvad enten det er en enkelt kursusdag eller længere et forløb der er behov for, så har jeg solid erfaring med at udvikle gruppers samarbejde, så man kan navigere gennem de udfordringer, der opstår, når grupper arbejder tæt sammen.
Analyse
Refleksion over dynamikker og behov i gruppen for at identificere styrker, udfordringer og eventuelle kommunikations- eller samarbejdshindringer. Analysen hjælper med at få et fælles billede af, hvor teamet står og hvilke behov der er, så vi starter det rigtige sted og på den rigtige måde - sammen.
Forståelse
Teamet er sammen om at øve sig på hvordan man navigerer og agerer i en balance mellem individuelle præferencer og teamets behov – f.eks. ift. læring, håndtering af konflikter og kommunikation. Dette fremmer åbenhed, tillid og forståelse for hinandens forskelligheder og betydningen heraf for opgaven.
Udvikling
Et er teori, noget andet er praksis. I skal øve jer sammen i hverdagen med realistiske og betydningsfulde afprøvninger og integrere det der virker. Det sikrer, at teamets samarbejde bliver stærkere og gerne sjovere – og selvfølgelig mere effektivt forankret.
Det hele hænger sammen
Samarbejde, ledelse og konflikter hænger tæt sammen og påvirker hinanden i enhver organisation. Stærke samarbejdende grupper har brug for kompetent lederskab, der skaber rammerne for tillid og åben kommunikation. Samtidig er konflikter ofte en naturlig del af samarbejdet og kan blive en styrke, hvis de håndteres konstruktivt og i tide. Gennem sparring på det personlige lederskab kan du agere med balanceret autoritet og styrke dig og teamets samarbejde.